Tinta Hati

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh… Alhamdulillah… Allah masih memanjangkan nafas saya dan anda semua pada satu lagi hari yang baru… Sempat saya berfikir, andai Allah ambil nyawa saya pada hari ini, apa mungkin saya mendapat pahala syahid atau sebaliknya. Terus terang saya katakan, kematian lebih banyak memenuhi ruang minda saya sejak saya diuji denga pelbagai penyakit. Sesungguhnya setiap ujian Allah itulah yang mematangkan saya. Yang sentiasa menjadikan saya kuat. Biarpun adakalanya saya jatuh, namun Allah lebih pantas mencapai saya. Dia pantas memujuk saya dengan ayat-ayat cinta-Nya.

Hari ini genap seminggu saya diuji dengan sebuah penyakit yang sering membuatkan saya bingung dan tertekan. Benar, saya amat tertekan namun, saya pasti pada janji Dia Yang Esa, “Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.” [Al-Baqarah 2:286] Seringkali saya pujuk diri dengan ayat itu. Saya redha andai ditakdirkan saya harus begini, asalkan saya dekat dengan-Nya. Sebenar-benar ketenangan saya kecapi bila saya mengingati-Nya. Masih banyak kekurangan yang harus saya perbaiki. Kerana mungkin juga Dia menguji saya lantaran kelalaian saya menunaikan hak-Nya.

Biar begitu, tak pernah sekalipun Dia merajuk dengan saya. Malah, saya yang seringkali merajuk dengan-Nya. Hmm.. Sedihnya. Saya takmungkin bisa menghela nafas anda tiada bantuan dari Dia, sedangkan Dia, yang tidak dibantu siapapun masih punya rasa kasih untuk menolong saya. Bukti yang benar, Allah itu Maha Pengasih.

SMB

SARAWAK

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s