Perihal Niqab | Part 3

Terjumpa sebuah artikel Hamba Allah yg memaksa manik2 jernih berguguran jatuh?
Ikhlaskah niatku?
Muhasabah lagi…🙂
“Akak memang pakai purdah ek kat luar umah? Camne eh akak pakai purdah? Kenapa akak pakai purdah? Saya ini cetek ilmu agama, tak faham sangat benda-benda ni, tapi tak tau kenapa saya respect tengok akak pakai purdah.. Kan bagus ramai kawan-kawan perempuan saya bagus dan baik cam akak, takde lah sakit mata saya tengok diorang yang menjolok mata… Bukanlah nak mengata diorang, tapi nak minta penerangan akan hal purdah, mana tau saya boleh sampaikan kat diorang semua disini.” saudara ana from egypt
Ukhti.. Sejak bila pakai niqob??
Atas kekuatan apa ya ukhti?
Ukhti..hari tu nampak Ukhti dengan kekanda ukhti kat Radix FC..ana yakin tu ukhti bila ana tgk mata..camna buat niqob?? dan cmne lak time nak makan ya kalau niqob pakai kat dalam..
Kat UUM pakai niqob tak??
kat umah lak cmne lak??
Begitulah soalan-soalan yang menjadi tanda tanya oleh sahabat-sahabat ana kat inbox FB…. Dan semoga dengan sedikit sebanyak jawapan ana kepada sahabat-sahabat memberi kefahaman dan pengertian yang bermakna serta dapat terus mendokan ana moga istiqomah di jalan yang diredhai Allah ini…
Sebenarnya agak sukar untuk menjelaskan dengan terperinci tentang pertanyaan sahabat-sahabat ana tadi… Tapi ana kira pasti ramai yang mempunyai hujahnya yang tersendiri terhadap niqab…
Hembusan angin kala subuh dari celahan teratak bonda berasa begitu dingin sekali memberi rahmat yang sangat besar…
ASSOLATU KHAIRUMMINANNAUUUM….
SODAKTA WABAROKTA…
Begitu lah azan yang dilaungkan kekanda dirumah memecah suasana hening pagi..
Bagaikan satu senjata yang ampuh lagi kukuh yang memberi bukan seribu malah sejuta kekuatan untuk menterjemahkan bait-bait kalam Allah yang begitu lunak dan mengasyikkan telinga ini mendengar yang dialunkan oleh kekanda sebagai imam keluargaku mengantikan abi yang kurang sihat untuk menyahut kalam Allah dari surah Al-Ahzab ayat 39..
Firman  Allah swt yang bermaksud:
“Hai nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang-orang mukmin, hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.”
Lihatlah…! Renungkanlah..!!
Allah bukan sahaja menyuruh dan menyeru kepada isteri-isteri nabi dan anak-anak perempuannya tetapi kepada isteri-isteri orang mukmin… Begitulah wahai sahabat sahabiah…. Dan ayat-ayat dari kalam Allah itu memberi berjuta-juta suntikan dan semangat dalam hati ana..
Ana juga ingin tergolong dalam golongan-golongan itu ya Allah….
Ditakdirkan oleh Allah swt…
Semasa ana menunggu result exam stpm, sahabat ana “SERI” menelefon dan mengkhabarkan berita yang baik… sahabat ana menawarkan ana bekerja dengan majikannya…Tapi.. Ada syarat-syaratnya…
1. Menutup aurat…
2. Pakai baju kurung…
Terkejut…mendengar syarat2 yang diberikan untuk bekerja disitu…
Mesti sahabat2 terkejut bukan?? Kebiasaannya syarat2 yang diberikan seperti pakai seluar, baju mesti masuk kedalam, make up agar dapat tarik perhatian para pelanggan dll… Tetapi syarat yang diberikan adalah sebaliknya…
Lena ana pada malam itu dituruti dengan senyuman…
1st day bekerja & 1st time kerja…
Takut menyelubungi diri ini.. Takut akan diri ini tidak dapat menjalankan amanah sebagai seorang pekerja… Menunggang motor kesayangan ummi  dengan membonceng sahabat baik “CT” bersama2 menuju ke destinasi dengan berbekalkan semangat yang berkobar2 serta diselimuti baju kurung indah dibadan  dengan bertudung litup bukan sekadar memenuhi syarat2 seorang pekerja malah memenuhi syariat dalam Islam… Maka wajib ke atas kamu menutup aurat walau diamana anda berada..!
Sampai ke destinasi yang ditujui…
Tertanya2 ana akan di mana tempat yang bakal ana menuntut ilmu pekerjaan tu..?? “SERI”  menuntun kami ke sebuah dapur sambil memberi salam… Salam kami disahut oleh seorang wanita muda dari celahan pintu sambil mempersilakan kami masuk…
Allah…..
Ana tidak tau mengapa, semasa bersalaman dengannya timbul perasaan kasih sayang antara kami.. Kami berpelukkan tanda kasih sayang seorang kakak kepada adik & bertaaruf… Beliau memgelarkan dirinya “SUJA” (gelaran su coz anak bongsu)
Penampilannya sungguh mengagumkan kami lebih2 lagi ana sendiri..^^ Patutlah memberi syarat2 yang sedemikian rupa..^__^ lagi lebar ana senyum sampai ke telinga…
Dapur yang sederhana besar menjadi tempat permainankan untuk bekerja…
LELAKI…MAN…MUSLIMIN…NO ENTRY OK!!
KECUALI ADA URUSAN RASMI….
Yang menguntungkan ana bekerja disitu….
1. Dapat menunaikan solat berjemaah coz rumah ustaz muin & ustazah suja berkembar dengan surau kepunyaan bonda mereka… Keluar rumahnya masuk surau… Boleh digambarkan begitulah keadaannya….
2. Alhamdulillah..tidak melewatkan waktu solat.. dengar sahaja bunyi microfon yang diketuk dengan hujung jari oleh bilal, kami bergegas  ke toilet untuk bersiap…
3. Pengisian ilmu agama.. Setiap hari kami disajikan dengan ceramah2 samada dari corong2 radio, dari cd mahupun penceramah yang datang… jadi, bukan sahaja poket kami yang berisi, tapi alhamdulillah ilmu didada turut terisi..insyaAllah..
4. Semestinya terjaga pandangan daripada mana2 lelaki…
Dan banyak lagi perkara2 yang menguntungkan ana sejak bekerja dengan Ustazah Suja…
– Aurat terjaga…
– Hubungan silaturahim terjamin…
– Ukhawah antara kami sangat rapat bagai aur dengan tebing..seperti ibu, kakak, adik & juga anak..
Sahabat2 nak tau ana kerja apa?^^
Ana sebenarnya bekerja membuat kuih segera… seperti karipap & adik beradiknya…
Walaupun zauj ustazah suja kerjnya hantar kuih yang telah siap ke pasaraya2 yang berdekatan, namun beliau tidak melangkah masuk ke tempat ana bekerja dengan sesuka hatinya melainkan mengambil barang2, itu pun hanya membuka pintu dapur sahaja…
Nak mendengar suaranya jauh sekali apatah lagi nak sembang2 dengan anak2 pekerjanya..
Bukan atas dasar majikan atau pun sombong menyebabkan tidak menegur kami walhal kami adalah pekerja2nya, tetapi para sahabat, beliau amat menjaga akan pandangan serta pertuturannya dengan mana2 kaum hawa yang bukan muhrimnya…
Allah…sungguh beliau menjaga semua itu semata-mata kerana Allah swt..
If nak mengambil jumlah bungkusan kuih dalam peti ais sekali pun beliau akan memberi pesanan ringkas sms kepada anak saudaranya merangkap pekerjanya juga…kami akan memindahkan kuih dari peti ais ke dalam bakul dan meletakkannya di hadapan pintu.. Seperti ana begitau sebentar tadi, beliau hanya membuka pintu shaja untuk mengambil barang2 jika perlu…
Kami hanya mendengar suaranya apabila beliau melaungkan azan, menjadi imam ketika solat, bercakap dengan kaum adam serta mengagah anak kecilnya…
Suatu hari yang redup…
Alhamdulillah dapat merehatkan badan sekejap di surau apabila selesai menyiapkan segala tanggungjawab yang telah diamanahkan..
Tiba2, kedengan sayup suara ustazah suja memanggil ana meminta menemaninya ke bandar untuk membeli barangan…
15 minit berlalu…
Ana menunggu di dalam kereta kepunyaan zaujnya..
Sambil menunggu kedatangannya, tegur seorang wanita yang BERNIQAB mengatakan JOM..!
Tercengang ana..siapakah gerangan muslimat yang mempunyai sepasang mata yang sangat cantik..
Allah..ana kenal mata itu..sangat mengenalinya…
USTAZAH SUJA??
Mengapakah ana tidak mengetahui yang beliau memkai NIQAB??Leka kah ana selama ini??
Sedangkan hati ana sudah lama ingin menemuramah muslimah berNIQAB…
Ini lah peluang ana…!
Siap membeli barang2 ustazah Suja singgah pula ke kedai kecantikkan..salon… Sekali lagi ana tercengang…! Why..?
Ustazah suja membeli make up..?? For what?? Tapi ana hanya mendiamkan diri & ana kuburkan hasrat ana yg ingin berkobar2 nak tau.. Why? What? Where? Who?…Setelah 5 minit balik dari bandar, sambil menghirup air sirap limau ana pun mulalah menanyakan soalan2 yang sedang terbuku dihati ana…

Sejak bila Suja pakai niqab??
Camne rasanya??
Mengapa berniqab??

Kenapa Suja beli alat make up sedangkan Suja berniqab??
sapa nak tengok??

Lama menanti jawapan….sibuk melayan kerenah si kecilnya… Suja pun bersuara dnegan memberi jawapan yang amat meyakinkan diri ana.. “Bila pakai niqab rasa lebih selamat, orang ramai lebih mudah mengenali kita”
yang amat memberi kesan pada hati ana
“Merasakan diri ini lebih dekat dengan Allah swt..”

Panjang lebar penerangan yang diberikan seperti yang telah sabahat ketahui “menutup aib, mengelak daripada fitnah dll”..

Mengenai alat solek plak…jawapan suja senang ja… “Untuk suami suja la” itu katanya.. Hiasan seorang isteri hanya untuk seorang suami katanya… make up tu ustazah suja pakai duk dirumah sahaja.. jadi, yang melihatnya sudah tentulah anak2 & suami yang tercinta…

Hari itu….
Ana search about NIQAB.. Berbagai2 pandangan, nasihat, teladan, pengalaman yang ana baca & kaji.. terusss….. membuatkan hati ini semakin berdegup kencang… “Bila..bila..bila nak berniqab…” memandangkan hasrat hati telah tertanam sekian lama.. 2 tahun di uum.. sebleum jangka masa itu lagi ana berhasrat nak berniqob.. tetapi tidak dipersetujui oleh ummi.. Bimbang akan umurku yang masih muda remaja.. Menyebabkan tiada kekuatan dan akhirnya membuka… Sedangkan satu dosa besar tidak melakukan sesuatu yang kita ketahui… Menangis…! coz tak dapat pakai…

Bagaikan suntikan semangat..! Mesti berniqab jugak after raya…! Apatah lagi mendapat dorongan motivasi dari kekandaku & telah membuka fikiran ummi.. Akhirnya ana berniqab walaupun pada awalnya ummi membantah… Yang lebih membuatkan ana rasa sangat terharu, ummi yang buatkan niqab untuk ana..^^..

Pertama kalinya pakai niqab ni bukanlah sebab disuruh oleh sapa2 pun.. Bukan jua sebab memiliki wajah yang anggun & menawan tetapi lebih kepada untuk menjaga hati… Bukan mudah untuk menjaga hati… susah.. payah.. Jadi dengan berniqab sekurang2nya tidak perlu nak pikir apa2 dah..sebab tidak ada sapa2 yang tengok muka kita dah… Dan tak adalah pula timbul istilah perasan & syok sendiri apabila orang tengok… Hati pun jauh dari Riya’.. InsyaAllah… Semoga Allah memelihara hati ini…amin…

..::nota tangan aina::..

Tiap kali berpeluang balik kampung, memang tak penah miss p umah suja… Sangat seronok bergaul & berkumpul  dengan orang2 yang sentiasa mengingatkan kita kepada yang Maha Esa…tak lupa juga, idola ana adalah Ustazah SUJA..
semoga ana terus istiqomah…
doakan ana ya..

by~shha aina~

Srikandi Mawar Berduri
220512 / 01Rejab1433H

2 thoughts on “Perihal Niqab | Part 3

  1. salam alaik..

    La taqof wala tahzan.. InnaAllaha ma’na..

    Alhamdulillah…syukran sudi share artikel ana..

    moga Allah redha..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s