Jangan Futur Walau Selangkah

Entah kenapa saya terasa nak menulis fasal futur pula malam ini… Ya… Beberapa minggu kebelakangan saya dihantui bayangan futur… Mungkin kerana sudah jarang menghadirkan diri ke halaqah… Atau… Entahlah…. Saya pun tak berapa pasti…. Futur sebuah kata yang pendek namun punya definisi yang cukup dalam… Dan amat digeruni semua yang menapak di jalan dakwah dan tarbiyyah ini…. Ya Allah! Sekalipun mereka futur, aku tak boleh ikut! Kalau semuanya futur, maka siapa yang bakal tinggal untuk membangunkan Islam… Ya Allah! Jadikanlah aku seorang yang berjiwa besar dalam menjalankan tanggungjawabku sebagai hamba dan khalifah-Mu ya Allah….

Bila bicara soal futur, apa agaknya yang berada di dalam minda ukhti wa akhi semua?? Di minda saya, sudah semestinya ‘jauh dari jalan Allah’… Apa agaknya yang lebih buruk dari itu? Nauzubillah…. Teringat sebuah ayat,

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.” (Ali-Imran 3:102)

Nauzubillahi min dzalik…. Semoga diri ini terus kuat untuk terus menapak di jalan ini….

Jalan ini memang sukar… Memang menuntut pengorbanan…. Terkadang dirimu terasa tidak kuat…. Terkadang dirimu terasa terlalu lemah untuk bangkit…. Namun… Sedarlah wahai diri…. Sedarlah duhai hati…. Jalan Allah ini… Jalan untuk engkau mentarbiyyah diri…. Yang penuh dengan onak duri…. Jannah ganjaran diberi… Andai kau berjaya mempertahankan diri…..🙂

Andai terasa sukar, pujuklah diri dengan kalamullah..

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (dugaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam dugaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: Bilakah datangnya pertolongan Allah. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Al-Baqarah2 : 214)

“Sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.”

Ya Muqallibal quluub tsabbit quluubana ‘ala diinik wa ‘ala ta’atik…. 

Wassalam

SMB

090513 | 2157 hours

Bintulu, Sarawak, Malaysia

One thought on “Jangan Futur Walau Selangkah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s