Ibrah | Rempeyek’s Project

Salam ‘alaikum!!

Hi there!!

Salam Ramadhan Mubarakah for all of Jalanku Pulang’s reader!!

How’s your first of Ramadhan?

Alhamdulillah… Inshaa Allah mine is ok…

Today my lil sister learn how to fast!

Hamdulillah.. She made it for today!!

He he..

Dare to try…

Try what?

He he…

Now, I  am trying to make a rempeyek

First try…

A bit nervous…

Fuu… Susah rupanya nak menggoreng…

Nak kasi crispy…

I got the recipe from the internet…

So far dah siap goreng beberapa keping…

Siap je orang amek dan bedal….

They called it keropok not a rempeyek

Mum said, “sedap.. ”

Dad said, “erhh… (haha.. but he ate it.. ngeee)

Sis said, “not bad..”

Hamdulillah.. Ok la tuu kan??

Mum said boleh jual ni…

Inshaa Allah..

Kadang-kadang boleh juga ambil ibrah dari memasak ni…

setiap sesuatu yang terjadi ni…

semuanya berlaku atas kehendak Allah kan?

juga atas usaha diri sendiri…..

misalnya, saya lapar, tapi malas masak..

lalu saya berdoa pada Allah agar beri saya makanan…

tapi saya tak usaha pun nak memasak…

macam mana Allah nak bantu?

kalau saya cuma berdoa dan betawakkal tanpa berganjak untuk berusaha walau sedikitpun…

saya nak kaitkan dengan hidayah….

ok.. ramai orang kata…

“hidayah belum sampai…”

walhal…

seruan hidayah telah lama sampai….

do you expect hidayah to come to you without you seek for it?

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka.” [13:11]

Allah wanted you put an effort to get it, dear…

So! Jom! jadikan Ramadhan ini sebagai platform perubahan untuk diri kita (especially me..)

Jom!😉 Moga Allah redha…

Mohon maaf atas segala kekurangan dalam penulisan saya…

Do correct me i fI’m wrong…🙂

 

Till then.. Wassalam…

Ana ukhtikum fillah…

SMB

Bintulu

 

 

Leave a Reply

