Assalamualaikum wrh wbt.. Hi there! How imaan? And how shaum (fasting)? Dh lama tak update blog ni..

Alhamdulillah harini hari ke 14 ummat Islam menjalankan rukun Islam ke-3 iaitu ibadah puasa!

Dh masuk fasa ke-2 Ramadhan iaitu 10 pertengahan fasa maghfirah atau fasa keampunan.. 

Allah… Allah… Allah… Bagaimana agaknya ibadah kita? Semakin meningkatkah? Atau paling tidak, istiqamahkah kita dalam beribadah?

Mujahadah an nafs.. Berjuang melawan nafsu… Itulah antara perjuangan di bulan Ramadhan ini… Bagaimanakah gagahnya kita menentang nafsu yg terdidik 11 bln lamanya….?

Tepuk dada, tanya imaan!

Wassalam..
SMB
July 23rd, 2013 | 4.45 am
Bintulu

Advertisements

Dr. Mohamed Mursi

muhammad morsi 2
[CREDIT]

Salam ‘alaik.. Bangun dari tidur dan minum petang, aku menghidupkan komputer riba milikku… Yang pertama aku buka semestinya laman facebook.. Scroll down news feed.. Rata-rata membicarakan perihal penggulingan Dr. Mohammed Mursi.. Terkejut… Lantas aku cari beritanya di enjin carian google.. Tertarik dengan ucapan Dr. Mursi yang mengundang mutiara jernih. Duhai Mursi, inshaa Allah! Kami mendukungmu.. Allah bersamamu… Allah pasti sedang merencanakan yang terbaik untuk kita. Inshaa Allah!! Islam pasti menang… Islam akan kembali menakluki dunia! Allahumma Aameen..

Ucapan Dr Mursi :

Sesungguhnya, Aku melalui jalan-jalan yang sukar sangat, Bukanlah aku mahukan jawatan sebesar ini,Bukanlah aku dambakan kedudukan teratas sebuah negera, Bukanlah impianku untuk menjadi orang pertama harapan rakyat, Keberadaaanku adalah kerana Allah mahukan agama ini dijaga, Kerana agama ini sahajalah penyelamat segala,

Kerana kebenaran ini sahaja yang membuka mata,Menyedarkan hati-hati yang kebutaaan agama, Islam ini bukanlah semata-mata luaran pakaian sahaja, Islam ini bukanlah pada percakapan dan manis tutur kata sahaja, Islam ini perlu bergerak seiring dengan iman,Iman yang membuktikan segala kepatuhan agama, Kerana dalam setiap apa pun,Sama ada hati, percakapan, ataupun perbuatan, itulah islam bagiku, Kaffah menyeluruh, Kita bukan islam biasa-biasa.

Maka itu yang aku mahukan ianya berlaku dalam negara kita, Segala macam korupsi yang ada, Apakah dianjurkan islam? Dengan segala hak rakyat menjadi hak milik orang-orang besar, Adakah itu yang islam harapkan? Orang-orang miskin di tepi jalan, semakin ramai yang menganggur, jenayah dan maksiat, berpeleseran seperti syaitan, Apakah itu yang islam anjurkan? Itulah yang mahu aku baiki, Untuk semua rakyat di negara ini, Kita ada agama yang memimpin hidup kita.

Kita ada Tuhan yang akan menilai tingkah laku kita, Ingat hari kiamat akan muncul, dan semuanya akan dipertontonkan semula. Aku memohon ampun atas kelewatanku, Untuk mengurus negeri ini, Aku mengetahui batasan aku, Aku mengakui ketidakmampuanku pada sesuatu perkara, Namun, ku mengharapkan, kamu membantu aku, Bersama-sama kita bangunkan negeri ini,

Jika tidak ada sokongan kamu, Aku tidak akan berada di sini, Ku hanya memohonkan sabarmu, Ku hanya memohonkan komitmenmu, Ku hanya memohonkan bantuanmu,Bantulah aku untuk kita bina negara ini bersama, Kerana ianya bukan hak mutlak diriku, Dia adalah milik kita bersama,Tetapi keadaannya tidak demikian, Kau malah menuduh aku bermacam-macam, Sikapmu yang tidak sabar,

Ianya hanya merugikan kita. Maka, aku hanya mengharapkan Allah yang satu, Untuk membantu perjuanganku ini, Kerana Dia bersikap tidak pernah meninggalkan hambaNya, Maka aku hanya berpegang dengan taliNya, Allahumma, bantulah aku Ya Allah, kerana aku membawa agamaMu, Allahumma, sentiasalah bersama-samaku Allah, untuk memimpin negara ini, Allahumma, kerana cukup kekuatanMu ya Allah, maka aku merasa Kau mencukupi untukku. Bismillahi tawakkaltu ‘ala Allah, la haula wa la quwwata illa billah!

Qunut Nazilah:

Ya Allah! Kami Letakkan Kamu di batang leher musuh-musuh kami. Dan kami berlindung denganmu dari kejahatan mereka. Ya Allah. Hancurkan kumpulan mereka. Ya Allah pecahkan pakatan mereka. Ya Allah leburkan pendirian mereka. Ya Allah musnahkan langkah mereka. Cengkamkan anjing-anjing-Mu pada mereka. Ya Allah Yang Maha Memaksa. Ya Allah Yang Maha Perkasa. Ya Allah Yang Maha Membalas. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah yang menurunkan kitab. Yang mengarakkan awan. Yang menewaskan tentera Ahzab. Kalahkan mereka. Dan menangkanlah ke atas kami. Allahumma Aameen.

[CREDIT]
[CREDIT]
Wassalam…

Ana ukhtikum fillah,

SMB

040713 | 1917 hours

Bintulu

This is my jihad!

in the name of Allah.. the most gracious.. the most merciful…

salam ‘alaik… kaifa imanukum jami’a?

semoga terus segar dan mekar di sirami dakwah serta tarbiyyah….

Allahumma aameen…

saya baru beberapa hari discharge dari hospital…

i was admit due to low of white blood cells and high fever..

from thousands, only hundreds left for me to fight my illness…

i was very very weak at that time..

sampai satu ketika, suhu badan naik mendadak hingga hampir mencecah 42 darjah celcius…

boleh rosak otak kata doktor…

due to high body temperature….

mereka pasang intravenous drip to help reduce the body temperature….

it was hard time for me and my mum who was with me of course…

i keep on mimpi bukan bukan…

at that time…

i really appreciate healthy time…

just imagine….

i cant eat, or even drink….

tekak pahit sangat…..

apa yg blh buat cuma sabar….

saya dipaksa untuk makan….

to gain my energy…

i lose most of my energy during fever..

ye la..

i need to fight with my illness..

at the same time..

i need to rebuild my antibody…

i need to rebuild my white blood cells…

which i lose after i take carbamazepine..

tak semua get the same effect as i am…

jangan takut….

just few in hundreds.. (maybe)

tapi… dont worry…

tawakkal… bcz this is our ikhtiar…

inshaa Allah…

i got ulcers dalam tekak serta mulut…

sgt2lah sukar untuk saya telan makanan atau minuman…

even saliva…

nak taknak.. saya cuma bergantung pada air drip yg masuk….

“Allah does not burden a soul beyond what he can bear of.” [2:286]

i missed outside world so much..

bila tengok jiran sebelah katil makan…

saya telan air liur saja…

mana tidaknya….

tak selera sangat……

suka untuk saya ingatkan,

masa sihat amat berharga…

once Allah ambil kembali nikmat Dia…

kita akan menyesal kerana mensia-siakan nikmat tersebut….

jarum beberapa kali rosak…

terpaksa tukar tempat cucuk setiap hari…

hampir segenap pelusuk tangan saya di cucuk….

Allahu Allah….

i can only sabar….

put my faith on Allah..

sabar… sabar… dan sabar….

setiap hari ambil darah….

sabar lagi…. sungguh… Allah cinta…

i feel blessed! Alhamdulillah….

ada ketikanya… disuntik antibiotik…

sakitnya…

Allahu Allah..

sungguh Dia saja yang tahu…..

i could not explain it all…

masuk saja antibiotik…

terus badan jadi panas…

sakit sangat….

tapi….. sabar lagi!

jahannam is much more hotter than this!

jadi… i make a decision…

i need to be strong!

this is my jihad!

this is my mujahadah!

ya Allah… tsabbatkan diriku dalam ketaatan pada-Mu…

ya Allah… tsabbatkan aku dalam deen-Mu…

ya Allah… tsabbatkan langkahku pada jalan-Mu…

pada jalan yang Engkau redhai…

pada jalan yang Engkau cintai….

pada jalan yang Engkau kasihi…

Allahumma Aameen!!

 

Salam rindu… Salam sayang…

Ana ukhtikum fillah,

SMB

Bintulu, Sarawak, Malaysia

160613 | 0000 hour

The Signs of Munafiqun

in the name of Allah.. the most gracious.. most merciful…

salam ‘alaikum!! kaifa imanukum??

semoga semakin mantap iman kita semua..

The Prophet said, “The signs of a hypocrite are three: 

  1. Whenever he speaks, he tells a lie. 
  2. Whenever he promises, he always breaks it (his promise ). 
  3. If you trust him, he proves to be dishonest. (If you keep something as a trust with him, he will not return it.)”  

[Bukhari]

I’ve been read this hadith recently…

Allahurabbi….

this hadith really open my eyes…

yup!

widely open!

its remind me,

  • not to tell lie when speaks
  • not to break any promises
  • not to be dishonest

Dear Allah…

save us from being munafiq…

…And whatsoever the messenger give to you, take it. And whatsoever he forbid, abstain (from it).. [59:7]

 

“Please do not hear for me if I say something against Allah!”

Wassalam

SMB

310513 | 0011 hours

Sarawak

Ujian itu Nikmat! Nikmat itu Ujian!

Assalamualaikum wrh wbt..

Apa khabar imaan?

Naik ?

Maintain ?

Atau….

Sebaliknya….

Mendoakan yang terbaik untuk kita semua..

Allahumma Aameen…

Ujian itu nikmat!

Dan….

Nikmat itu ujian!

Bersangka baiklah pada Allah!

Sesungguhnya Allah tidak membebani seseorang melampaui kemampuannya…

Setiap kali ditimpa ujian cuba untuk bersangka baik pada Allah…

Allah uji…

Tanda Dia sayang…..

Allah uji…

Tanda Dia rindu….

Allah uji….

Untuk bersihkan dosa-dosa kecil kita….

Sweet tak Allah?

Indeed!

SWEET SANGAT-SANGAT!!!

Tatkala diberi nikmat pula…

Janganlah alpa….

Nikmat juga ujian…..

Allah nak uji kita…

Sama ada…

Kita bersyukur atau tidak dengan nikmat yg dianugerahkan…

Jangan sujud hanya kala ditimpa musibah….

Sedang waktu diberi nikmat…

Alpa!

Leka!

Lalai!

Tak ingat akan anugerah yang telah Allah beri!

Please!

Be grateful!

Tak susah ucap “Alhamdulillah..”, kan?

Tapi kenapa berat sangat nak ucap “Alhamdulillah..”??

Tepuk hati, tanya imaan….

Tika diberi nikmat…

Jangan lalai!

Jangan alpa!

Jangan leka!

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi!” [Al-Munafiquun : 9]

Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas ketika menganggap dirinya serba cukup. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmu tempat kembali.” ([Al-Alaq:6-8]

Tika diuji…

Jangan rebah!

Jangan goyah!

Tidak bergelar seseorang itu beriman sebelum dia diuji….

Dan!!!

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?” [Al-Ankabut:2-3]

Dan!!

“Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman.” [Ali-Imran :139]

Peringatan untuk diriku dan dirimu….

“Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kerana Aku mahu mendengar suaranya.” [HR Thabrani]

Di sebalik sebuah ujian…

Terselit seribu hikmah….

Inshaa Allah….

Ujian yang tiada henti-hentinya menimpa kaum mukmin baik lelaki atau wanita yang mengenai diri, harta dan anak-anaknya, tetapi dia bersabar, dia akan menemui Allah dalam keadaan tidak berdosa.(HR At-Tirmidzi)

Wassalam…

SMB

140412 | 2351 hours

Bintulu, Sarawak, Malaysia

Entri Terakhir Sebelum SPM

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh… Apa khabar imaan sahabat-sahabat semua? Semoga sihat, mantap dan osemm hendaknya!! 😀 Insya’Allah ini entri terakhir ana menjelang imtihaan SPM… 🙂 Bermula hari ni, ana akan sibuk menelaah pelajaran… Doakan ana agar mumtaaz dalam imtihaan ini yaa… Doakan agar impian abi wa umi melihat anaknya ini mumtaaz dalam pelajaran menjadi kenyataan… Akan along buktikan buat umi wa abi… Tiada yg mampu membahagiakan hati anakanda selain senyuman serta tangisan gembira umi wa abi berdua….

Hoyeaaaah!! Bercerita tentang SPM.. Ana rasa macam… Subhanallah… Masya’Allah… Nampak x countdown pada sidebar ana tu?? Beberapa hari saja lagi… Allah… Allah… Allah… Allahumma yassir wa la tu’assir…. Inginkan kejayaan, kita harus usaha bersungguh-sungguhkan??

Mahu seribu daya, tidak mahu seribu dalih!

Man jadda wajada! (Sesiapa berusaha maka dia memperoleh hasil)

Jadi!!! Jom usaha!! Usahakan yang terbaik untuk urusan kita, sama ada kini atau akan datang…. Ana nak kongsi sesuatu dari buku yang abi hadiahkan pada ana… 😀 Buku ini jadi panduan ana sewaktu menduduki PMR dahulu… Alhamdulillah.. Terbukti berkesan… :’)

Meningkatkan Kemahiran Belajar

Belajar secara aktif 

  • Beri tumpuan (concentric)
  • Menggunakan jari atau pen untuk menunjuk bacaan dan memandu untuk  membaca dengan pantas (speed reading)
  • Menanda dengan pen highlighter  fakta penting
  • Membuat catatan di tepi buku teks
  • Menyiapkan nota
  • Menggerakkan semua panca indera, bukannya merenung buku sahaja
  • Mempelbagai kaedah belajar
  • Sentiasa menyoal diri apa yang sedang dipelajari?
  • Menggambarkan dalam minda dalam bentuk visual, bukannya dalam bentuk teks (ana buat camnie.. hihiii..)

Sumber: Kemahiran Belajar: Petua Pelajar Cemerlang [Dato’ Dr. Haji Mohd. Fadzilah Kamsah &  Haji Muhammad Zakaria]

Jazakallahukhaira katheera abi!! Sebab hadiahkan naskah comel lagi berinformasi ini… Belum terlambat untuk kita berusaha… Teruslah berusaha…. Bermimpilah, memeluk bintang sekalipun… Jangan lupa doa, usaha, dan tawakkal seiring…

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib seseuatu bangsa sebelum mereka sendiri mengubahnya. [Ar-Ra’d 13:11]

Salam Imtihaan buat semua!! Bi taufiq wannajah!!

p/s: Hari ini adik ana tersayang menduduki imtihaan PMR!! Ana doakan semuanya baik-baik saja… Yakinlah pada Allah… Banyakkan istighfar… Allahumma yassir wa latu’assir.. Pesan ana, kalau boleh sentiasa lah renew wudhuk kalau dah batal.. 😉 Insya’Allah.. PErlahan-lahan Allah pastikan resapkan ketenangan dalam hati kita… Buat sahabat-sahabat sperjuangan yang bakal menduduki SPM tak lama lagi.. Bi taufiq wannajah aidhaan utk kita semua… Doa, usaha dan tawakkal.. 😉 

Jaga diri.. Jaga hati… Jaga imaan… Pelihara taqwa…

 

Wassalam

SMB [091012 | 0812]

Bumi Allah

SArawak