Selamat Tinggal Sayang|Teladan Buat Perokok

Bacaan Yasin berkumandang di telinganya, tangisan keluarga mertuanya jelas kedengaran. Air matanya mengalir mencurah-curah.

‘Maafkan abang, sayang. Selamat tinggal.’ Ujar dirinya. Jelas terasa kekesalan di dalam jiwa.

‘Bodohnya aku!’ bisik hati lelakinya tetapi malang nasi sudah menjadi bubur. Hanya tinggal kekesalan selama-lamanya.

‘Kalaulah abang boleh ulang, kalaulah…’

====================================================
Faris menghisap rokok lalu menghembuskan asapnya keudara. Segar. Best. Lega. Macam-macam rasa yang ada.

‘Abang? Abang buat apa tu?’ tanya isterinya Raihan yang sedang sarat mengandungkan anak pertama mereka.

‘Ha? Abang hisap rokok.’ Jawabnya bersahaja.

‘Abang, tadikan kat sekolah ayang ada datang pihak dari hospital. Mereka ada buat ceramah tentang bahayanya rokok. Abang nak tahu? dalam rokok ada..’

Belum sempat Raihan menghabiskan ayatnya suaminya sudah pun memulakan ayatnya.

‘Abang tahu, dalam rokok ada tar dan nikotin yang boleh merosakkan pelbagai benda alah dalam badan abang ni. Biarlah abang nak hisap rokok ke apa, bukan ayang mati pun nanti.’ Ujar Faris, walaupun lembut tetapi apa yang diujarnya betul-betul menyakitkan hati Raihan

‘Abang kata ayang tak mati? kalau ayang tak mati pun bahaya untuk anak kita tau!’ Raihan berkata sambil melelehkan air matanya.

‘Aish.. abang sendiri boleh jamin yang ayang dan anak kita takkan apa-apa. Percayalah.’ Bilang Faris sambil mengusap perut isterinya itu kemudian menghapuskan air mata yang berada dimata isterinya.

====================================
 2 bulan kemudian..

‘Minta maaf tapi isteri encik keguguran. Dan kemungkinan besar isteri encik dah tak boleh mengandung.’ Kata doktor selepas isterinya menerima rawatan.

Faris membawa isterinya kehospital setelah isterinya mengadu sakit perut. Baru tujuh bulan isterinya mengandung.

‘Ha? Tapi kenapa doktor?’ tanya Faris yang dalam keadaan terkejut.

‘Hmm, kami sedang periksa apa yang menjadi masalahnya, jadi ia mungkin mengambil masa untuk dapat result. Saya harap encik dapat sabar. Terima kasih.’ Kata doktor tersebut lalu meninggalkan Faris.

Faris masuk ke dalam bilik isterinya. Dia melihat isterinya itu sedang berbaring dan menangis. Mungkin sedih kerana mendengar berita yang
disampaikan sebentar tadi.

‘Ayang..’ Faris memanggil isterinya.

‘Ayang janganlah nangis, tak ada anak pun tak mengapa, asalkan ayang selamat.’ Faris memujuk isterinya.

‘Uuhhuuuk.. uuhhhukk..’ isterinya batuk dengan teruk, terdapat juga darah keluar dari mulut isterinya.
==================================

‘Kami dapati isteri encik ada kanser dibahagian paru-parunya dan kanser itu telah menjejaskan kandungan isteri encik, itu yang membuatkan isteri encik keguguran.’ Jelas doktor kepadanya.

‘Jadi doktor, isteri saya boleh selamat tak doktor?’

‘Minta maaf ya, tapi tahap kanser isteri encik sudah sampai ke final stage. Dah tak ada apa yang kami boleh lakukan. Minta maaf.’
Faris masuk kedalam bilik isterinya semula. Kesal terpancar dijiwanya lelakinya.

‘Kanser? Sebab rokok ke?’ tanya dirinya.
===================================

Jenazah isterinya ditatap, sekarang dia tidak punya apa. Tidak punya anak, tidak punya isteri, hanya ada rokok. Kau ambillah rokok itu teman hidup kau!

Kau biar rokok itu masak untuk kau! Kau suruh rokok itu cuci baju kau, belai kau dan bagai-bagai lagi. Sayang sangat kau pada rokok itu sampai isteri kau mati! Faris memarahi dirinya sendiri atas kesalahan dirinya selama ini.

Faris berjalan meninggalkan tanah perkuburan.

‘Selamat tinggal sayang.’ Bisik hatinya sambil menoleh kebelakang, ‘dan selamat tinggal rokok!

Katanya sambil membuang kotak rokok yang berada di poketnya ke dalam tong sampah berdekatan.

Cegah sebelum terlambat, anda mampu mengubahnya!

Hindari bahaya rokok dan ingatlah nyawa insan-insan sekeliling kita.

Artikel iluvislam.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s