Ibrah | Rempeyek’s Project

Salam ‘alaikum!!

Hi there!!

Salam Ramadhan Mubarakah for all of Jalanku Pulang’s reader!!

How’s your first of Ramadhan?

Alhamdulillah… Inshaa Allah mine is ok…

Today my lil sister learn how to fast!

Hamdulillah.. She made it for today!!

He he..

Dare to try…

Try what?

He he…

Now, I  am trying to make a rempeyek

First try…

A bit nervous…

Fuu… Susah rupanya nak menggoreng…

Nak kasi crispy…

I got the recipe from the internet…

So far dah siap goreng beberapa keping…

Siap je orang amek dan bedal….

They called it keropok not a rempeyek

Mum said, “sedap.. ”

Dad said, “erhh… (haha.. but he ate it.. ngeee)

Sis said, “not bad..”

Hamdulillah.. Ok la tuu kan??

Mum said boleh jual ni…

Inshaa Allah..

Kadang-kadang boleh juga ambil ibrah dari memasak ni…

setiap sesuatu yang terjadi ni…

semuanya berlaku atas kehendak Allah kan?

juga atas usaha diri sendiri…..

misalnya, saya lapar, tapi malas masak..

lalu saya berdoa pada Allah agar beri saya makanan…

tapi saya tak usaha pun nak memasak…

macam mana Allah nak bantu?

kalau saya cuma berdoa dan betawakkal tanpa berganjak untuk berusaha walau sedikitpun…

saya nak kaitkan dengan hidayah….

ok.. ramai orang kata…

“hidayah belum sampai…”

walhal…

seruan hidayah telah lama sampai….

do you expect hidayah to come to you without you seek for it?

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka.” [13:11]

Allah wanted you put an effort to get it, dear…

So! Jom! jadikan Ramadhan ini sebagai platform perubahan untuk diri kita (especially me..)

Jom! 😉 Moga Allah redha…

Mohon maaf atas segala kekurangan dalam penulisan saya…

Do correct me i fI’m wrong… 🙂

 

Till then.. Wassalam…

Ana ukhtikum fillah…

SMB

Bintulu

 

 

Its Ramadhan!

hamdulillah.. masih di beri kepanjangan usia untuk sampai kepada Ramadhan 1434H ini! may this Ramadhan become the most memorable Ramadhan of all!! Allahumma Aameen..

for those who know me.. directly or indirectly.. please forgive me for mistakes that i’ve made.. huhu.. 😦

for hearts that i’ve hurts.. specially for beloved mum n dad.. siblings.. families.. friends…

i do apologize!

first phase of Ramadhan has just begun..

lets grab as many reward as we can… inshaa Allah…

most important is sincerity in fulfill our obligation as servant of Allah…

wished all of you a blast Ramadhan!

 

Ramadhan Kareem

 

Salam Ramadhan…

SMB

bintulu

100713 | 0911 hours

p/s: sorry for poor english of mine.. salaaaam….. 🙂

Dr. Mohamed Mursi

muhammad morsi 2
[CREDIT]

Salam ‘alaik.. Bangun dari tidur dan minum petang, aku menghidupkan komputer riba milikku… Yang pertama aku buka semestinya laman facebook.. Scroll down news feed.. Rata-rata membicarakan perihal penggulingan Dr. Mohammed Mursi.. Terkejut… Lantas aku cari beritanya di enjin carian google.. Tertarik dengan ucapan Dr. Mursi yang mengundang mutiara jernih. Duhai Mursi, inshaa Allah! Kami mendukungmu.. Allah bersamamu… Allah pasti sedang merencanakan yang terbaik untuk kita. Inshaa Allah!! Islam pasti menang… Islam akan kembali menakluki dunia! Allahumma Aameen..

Ucapan Dr Mursi :

Sesungguhnya, Aku melalui jalan-jalan yang sukar sangat, Bukanlah aku mahukan jawatan sebesar ini,Bukanlah aku dambakan kedudukan teratas sebuah negera, Bukanlah impianku untuk menjadi orang pertama harapan rakyat, Keberadaaanku adalah kerana Allah mahukan agama ini dijaga, Kerana agama ini sahajalah penyelamat segala,

Kerana kebenaran ini sahaja yang membuka mata,Menyedarkan hati-hati yang kebutaaan agama, Islam ini bukanlah semata-mata luaran pakaian sahaja, Islam ini bukanlah pada percakapan dan manis tutur kata sahaja, Islam ini perlu bergerak seiring dengan iman,Iman yang membuktikan segala kepatuhan agama, Kerana dalam setiap apa pun,Sama ada hati, percakapan, ataupun perbuatan, itulah islam bagiku, Kaffah menyeluruh, Kita bukan islam biasa-biasa.

Maka itu yang aku mahukan ianya berlaku dalam negara kita, Segala macam korupsi yang ada, Apakah dianjurkan islam? Dengan segala hak rakyat menjadi hak milik orang-orang besar, Adakah itu yang islam harapkan? Orang-orang miskin di tepi jalan, semakin ramai yang menganggur, jenayah dan maksiat, berpeleseran seperti syaitan, Apakah itu yang islam anjurkan? Itulah yang mahu aku baiki, Untuk semua rakyat di negara ini, Kita ada agama yang memimpin hidup kita.

Kita ada Tuhan yang akan menilai tingkah laku kita, Ingat hari kiamat akan muncul, dan semuanya akan dipertontonkan semula. Aku memohon ampun atas kelewatanku, Untuk mengurus negeri ini, Aku mengetahui batasan aku, Aku mengakui ketidakmampuanku pada sesuatu perkara, Namun, ku mengharapkan, kamu membantu aku, Bersama-sama kita bangunkan negeri ini,

Jika tidak ada sokongan kamu, Aku tidak akan berada di sini, Ku hanya memohonkan sabarmu, Ku hanya memohonkan komitmenmu, Ku hanya memohonkan bantuanmu,Bantulah aku untuk kita bina negara ini bersama, Kerana ianya bukan hak mutlak diriku, Dia adalah milik kita bersama,Tetapi keadaannya tidak demikian, Kau malah menuduh aku bermacam-macam, Sikapmu yang tidak sabar,

Ianya hanya merugikan kita. Maka, aku hanya mengharapkan Allah yang satu, Untuk membantu perjuanganku ini, Kerana Dia bersikap tidak pernah meninggalkan hambaNya, Maka aku hanya berpegang dengan taliNya, Allahumma, bantulah aku Ya Allah, kerana aku membawa agamaMu, Allahumma, sentiasalah bersama-samaku Allah, untuk memimpin negara ini, Allahumma, kerana cukup kekuatanMu ya Allah, maka aku merasa Kau mencukupi untukku. Bismillahi tawakkaltu ‘ala Allah, la haula wa la quwwata illa billah!

Qunut Nazilah:

Ya Allah! Kami Letakkan Kamu di batang leher musuh-musuh kami. Dan kami berlindung denganmu dari kejahatan mereka. Ya Allah. Hancurkan kumpulan mereka. Ya Allah pecahkan pakatan mereka. Ya Allah leburkan pendirian mereka. Ya Allah musnahkan langkah mereka. Cengkamkan anjing-anjing-Mu pada mereka. Ya Allah Yang Maha Memaksa. Ya Allah Yang Maha Perkasa. Ya Allah Yang Maha Membalas. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah yang menurunkan kitab. Yang mengarakkan awan. Yang menewaskan tentera Ahzab. Kalahkan mereka. Dan menangkanlah ke atas kami. Allahumma Aameen.

[CREDIT]
[CREDIT]
Wassalam…

Ana ukhtikum fillah,

SMB

040713 | 1917 hours

Bintulu

Syabab fil Islam

in the name of Allah.. the most gracious.. the most merciful…

lumrah manusia.. seringkali terleka mahupun terlalai… terkadang alpa…
dek kerana terlalu alpa.. terlalu leka..
akhirnya.. apapun tak menjadi…
not a single work were done if we still leka with dunya…
yeah.. hubbu dunya…
sweet yet adorable…
and melalaikan too…
how can we expect to enter jannah if we still pandang sebelah mata all the task that has been given to us?
ask ourselves..
do we really want jannah?
or we just suka-suka?
please! jangan permainkan hal-hal seumpama ini….

we do too little dakwah..
too little tarbiyyah…
we do too little mujahadah….
too many jahiliyyah?
yet we expect to enter jannah?

Maratib-amal+niat

sila cermin diri sendiri…
include me myself…
we must do more reflections on ourselves…
or else…
we can’t move on to the other stairs of tarbiyyah…

kita bergerak dari individu muslim…
then baitul muslim…
then muslims community….
then daulah islamiyyah….
then muslim empire….
then only we can reach ustaziyatul alam….
to reach ustaziyatul alam…
we must struggle harder…
as harder as we can….
we need to do more mujahadah….
mujahadah an-nafs…

it’s our nafs…
yang dah control hidup serta gaya hidup kita…
yang menyekat langkah kita untuk bergerak ke level yang lebih tinggi….
urhh… itu yg mengganggu selama ini!
nafs.. nafs… nafs….
Could you pls do not disturb us?
hey… jangan di salahkn nafs jika diri masih belum kuat mujahadahnya!

ayuh! bangkit!
wake up! wake up!
no more fell asleep….
no more sleepiness…
IHB needs a syabab like us to rebuild this ummah!
who’s ummah?
Muhammad’s ummah!!
please dear syabab fil islam!
wake up! wake up!
wake up from your deep sleep!
it’s time to wake up!

jika sekarang kita tidak bangkit..
bila lagi?
bila ummah sudah ranap ditelan arus jahiliyyah…
oh tidak!
jangan sia-siakan usaha para ulama’ terdahulu…

bagaimana mengaku ansarullah jika masih bermalas-malasan??
itu bukan akhlak ansarullah…

ansarullah…
semangat juangnya tinggi!
ansarullah…
semangat jihadnya tebal!
ansarullah…
mujahadahnya hebat!
ansarullah….
hamasahnya hebat!
ansarullah…
himmahnya setinggi langit membiru…
seluas lautan mengalir….
itulah dia ansarullah!!!
dia tidak ‘tidur’…
dia bijak menyusun strategi….

ayuh syabab ayuh!
ayuh bangkit…
membina kembali sebuah tamadun yang hampir ditelan arus jahiliyyah…
membina semula empayar islam yang kian larut dek arus dunia semasa….
kita pemuda harapan agama!
inshaa Allah….
takbir! Allahuakbar… Allahuakbar… Allahuakbar….

Salam sayang… Salam rindu….

Ana ukhtikum fillah…

SMB

160613 | 0330 hours

Bintulu, Sarawak, Malaysia

This is my jihad!

in the name of Allah.. the most gracious.. the most merciful…

salam ‘alaik… kaifa imanukum jami’a?

semoga terus segar dan mekar di sirami dakwah serta tarbiyyah….

Allahumma aameen…

saya baru beberapa hari discharge dari hospital…

i was admit due to low of white blood cells and high fever..

from thousands, only hundreds left for me to fight my illness…

i was very very weak at that time..

sampai satu ketika, suhu badan naik mendadak hingga hampir mencecah 42 darjah celcius…

boleh rosak otak kata doktor…

due to high body temperature….

mereka pasang intravenous drip to help reduce the body temperature….

it was hard time for me and my mum who was with me of course…

i keep on mimpi bukan bukan…

at that time…

i really appreciate healthy time…

just imagine….

i cant eat, or even drink….

tekak pahit sangat…..

apa yg blh buat cuma sabar….

saya dipaksa untuk makan….

to gain my energy…

i lose most of my energy during fever..

ye la..

i need to fight with my illness..

at the same time..

i need to rebuild my antibody…

i need to rebuild my white blood cells…

which i lose after i take carbamazepine..

tak semua get the same effect as i am…

jangan takut….

just few in hundreds.. (maybe)

tapi… dont worry…

tawakkal… bcz this is our ikhtiar…

inshaa Allah…

i got ulcers dalam tekak serta mulut…

sgt2lah sukar untuk saya telan makanan atau minuman…

even saliva…

nak taknak.. saya cuma bergantung pada air drip yg masuk….

“Allah does not burden a soul beyond what he can bear of.” [2:286]

i missed outside world so much..

bila tengok jiran sebelah katil makan…

saya telan air liur saja…

mana tidaknya….

tak selera sangat……

suka untuk saya ingatkan,

masa sihat amat berharga…

once Allah ambil kembali nikmat Dia…

kita akan menyesal kerana mensia-siakan nikmat tersebut….

jarum beberapa kali rosak…

terpaksa tukar tempat cucuk setiap hari…

hampir segenap pelusuk tangan saya di cucuk….

Allahu Allah….

i can only sabar….

put my faith on Allah..

sabar… sabar… dan sabar….

setiap hari ambil darah….

sabar lagi…. sungguh… Allah cinta…

i feel blessed! Alhamdulillah….

ada ketikanya… disuntik antibiotik…

sakitnya…

Allahu Allah..

sungguh Dia saja yang tahu…..

i could not explain it all…

masuk saja antibiotik…

terus badan jadi panas…

sakit sangat….

tapi….. sabar lagi!

jahannam is much more hotter than this!

jadi… i make a decision…

i need to be strong!

this is my jihad!

this is my mujahadah!

ya Allah… tsabbatkan diriku dalam ketaatan pada-Mu…

ya Allah… tsabbatkan aku dalam deen-Mu…

ya Allah… tsabbatkan langkahku pada jalan-Mu…

pada jalan yang Engkau redhai…

pada jalan yang Engkau cintai….

pada jalan yang Engkau kasihi…

Allahumma Aameen!!

 

Salam rindu… Salam sayang…

Ana ukhtikum fillah,

SMB

Bintulu, Sarawak, Malaysia

160613 | 0000 hour

The Signs of Munafiqun

in the name of Allah.. the most gracious.. most merciful…

salam ‘alaikum!! kaifa imanukum??

semoga semakin mantap iman kita semua..

The Prophet said, “The signs of a hypocrite are three: 

  1. Whenever he speaks, he tells a lie. 
  2. Whenever he promises, he always breaks it (his promise ). 
  3. If you trust him, he proves to be dishonest. (If you keep something as a trust with him, he will not return it.)”  

[Bukhari]

I’ve been read this hadith recently…

Allahurabbi….

this hadith really open my eyes…

yup!

widely open!

its remind me,

  • not to tell lie when speaks
  • not to break any promises
  • not to be dishonest

Dear Allah…

save us from being munafiq…

…And whatsoever the messenger give to you, take it. And whatsoever he forbid, abstain (from it).. [59:7]

 

“Please do not hear for me if I say something against Allah!”

Wassalam

SMB

310513 | 0011 hours

Sarawak

Did you?

They embrace Islam because they feel the ‘izzah of ISLAM… But we ourselves, a MUSLIM, did we feel the ‘izzah, and iffah of ISLAM?

#PeaceNoWar #SelfReminder #Credits #Tazkirah #MuhasabahDiri